SIEV zal door een serie interviews van journalist Bart Bakker een platform creëren, waarin de leden hun visie en boodschap voor de toekomst zullen geven. Tevens spelen zij in op de actualiteit.
RUFO Schoonmaakdiensten uit Leiderdorp trapt af. Het familiebedrijf heeft onlangs de toetsing van het SIEV-keurmerk met glans doorstaan. Het bijbehorende certificaat zal dan ook een ereplaats op het kantoor van het bedrijf krijgen.
“We zijn er bijzonder trots op dat we het SIEV-Keurmerk hebben behaald”, reageert Sidney Fortman, algemeen directeur van RUFO Schoonmaakdiensten.
Een specialist is namens SIEV op locatie geweest voor een toetsing van de werkkast tot methoden, producten, kleding en materialen. “Het eindresultaat maakt ons trots, omdat zij aangaven in de beoordeling dat we een goede werkgever voor het personeel zijn”, aldus Sidney Fortman. “Zo kijken we volgens de SIEV-toetsing ook naar de kansen voor de toekomst. Ik vind het bijzonder verrassend dat SIEV er op deze wijze naar kijkt, want dat deden ze voorheen niet op deze manier. Ik heb een uitermate goed gevoel van het op deze wijze toetsen voor het keurmerk”.
Achtergronden
Na de toetsing ontvangt het schoonmaakbedrijf het SIEV-Keurmerk voor de duur van drie jaar. Dat houdt in dat het eerste jaar de administratie en de werkplek worden geïnspecteerd en dat het tweede en derde jaar de werkplek op wisselende locaties wordt geïnspecteerd. Zo wordt er gekeken naar zaken als de werkomstandigheden, veiligheid, kwaliteit, professionaliteit en vertrouwen.
Groeiende
“Ons bedrijf is nog steeds groeiende”, vertelt Sidney. “Dit komt vooral door de mond op mond reclame. De schoonmaak-kwaliteit voor een bepaalde prijs is hierin leidend, waarin je zorgt dat je met elkaar in gesprek blijft en je personeel op de werkvloer de juiste aandacht krijgt. Daarbij moet je altijd je afspraken nakomen. Onze projectleiders hebben hierin een bepalende rol. Zij hebben zowel naar de relaties als het personeel hier in een verbindende factor. Dit wordt door onze opdrachtgevers gewaardeerd, want ze hebben vaste aanspreekpunten”.
Diversiteit
In de orderportefeuille van Rufo is sprake van een bepaalde vorm van diversiteit. “We werken voor verschillende woningbouwcorporaties, winkelgebieden en zorginstellingen”, vertelt Sidney. “Dit deden we al voor hen in de corona-periode toen er extra dingen van de schoonmaak werden gevraagd. We konden hier dan ook goed op anticiperen”.
Opdrachtgevers gaan natuurlijk met hun tijd mee en hebben ook andere wensen. Ze willen steeds meer ontzorgd worden. Dat is juist één van onze sterkte punten. Tevens dient er een klik te zijn. Klanten moeten ook bij Rufo passen”.
Organisatie
Naast Rufo Schoonmaakdiensten is er onder hetzelfde label Rufo Personeelsdiensten en Rufo Projectinrichting. “We hebben binnen de sector Schoonmaakdiensten momenteel 85 mensen werkzaam”, aldus Sidney. “Hier hebben we onze handen vol aan, want bekwaam personeel is moeilijk te vinden. We willen onze medewerkers zo goed mogelijk faciliteren. Je merkt dat de arbeidsmarkt in beweging is. Zelfs je eigen mensen worden door de concurrentie gescout, maar we zijn een familiebedrijf met een respectvolle interne communicatie. Dit vertaalt zich terug op de werkvloer”.
Innovatie
Rufo Schoonmaakdiensten doet veel aan innovatie. “Zo pionieren we momenten met de robotisering”, aldus Sidney Fortman. “We onderzoeken of onze medewerkers hierdoor ontzorgd kunnen worden. In dit opzicht is het een interessante tijd. Zo is de robot start in opkomst. Uiteraard kun je een storing krijgen, maar als je voor een project twee uur hebt staan en de robot kan hiervan al een uur werkzaamheden verrichten, dan ben je vooruitstrevend bezig”.
SIEV
Sidney ervaart nieuw elan bij SIEV. “Je merkt dat er een nieuwe stroming binnen SIEV gaande is”, reageert hij. “Dat doen ze uitstekend, want het is belangrijk dat ze in het belang van de leden hun mening uitdragen en ook leden zichtbaar maken door ze aan het woord te laten”, vervolgt Sidney Fortman. “De presentatie van een magazine vind ik een sterke actie. Dan laat je jezelf zien en zet je leden in de schijnwerpers”.
“Ik ben er van overtuigd dat je op deze wijze naar meer leden gaat. Blijf meer gehoor geven in je eigen media, op beurzen en probeer de publiciteit te blijven halen. Blijf dit dan ook vasthouden en zodoende ‘lawaai’ maken. Ik kom overigens naar de komende ALV op dinsdag 26 maart en ben benieuwd wat het bestuur en de leden te melden hebben”.